گزارشی از هیئت نوجوانانه «قاسم بن الحسن»

باور می‌کنی نوجوانان افغانستان در قم هیئتی دارند که همه کارها و مسئولیت‌هایش از صفر تا صد دست خود بچه‌هاست؟ هیئتی که فقط مال ماه محرم و عاشورا نیست، همه سال هست و پسرانه هم نیست؛ هم پسرها و هم دخترها در آن هستند و برنامه برگزار می‌کنند.
هیئت نوجوانانه «قاسم بن الحسن» سال 1397 خورشیدی در مرکز فرهنگی تربیتی سلام (قم) پایه‌ریزی شد و حالا در حسینیه شهید موسوی گردیزی اداره می‌‌شود. اعضای آن هم بیشتر نوجوانان دوازده تا پانزده ساله‌اند که در کنار برنامه‌های مناسبتی هیئت، برنامه‌های فرهنگی‌آموزشی مرکز را هم شرکت می‌کنند و قرآن و احکام، عقاید، نویسندگی، مهارت‌های زندگی، مهارت‌های فنی و رسانه‌ای، فن بیان، امداد و نجات، کامپیوتر و زبان یاد می‌گیرند.

نوجوانان حسینیه شهید گردیزی هر پنج‌شنبه شب، در هیئت خودشان برنامه مذهبی دارند: یک برنامه متنوع «دعاخوانی»، «سخن دوست»، «سخنرانی»، «مداحی» و «شام و پذیرایی». دیدنی‌ترین بخش برنامه به نظر من «سخن دوست» است که یک فرصت ده دقیقه‌ای برای یک نوجوان داوطلب است تا پیش از سخنران اصلی درباره موضوع دل‌خواه خودش حرف بزند. مجلس دخترها از پسرها جداست و هر کدام آن‌ها همین برنامه را جداگانه برگزار می‌کنند.
با همه این حرف‌ها محرم‌ها حال و هوای هیئت خیلی دیدنی‌تر است، به‌خصوص وقتی مراسم عزاداری صبح‌ها باشد. فکر کن: یکی مسئول اصلی هیئت است، یکی مسئول انتظامات، یکی مسئول صوت و صدا، یکی مسئول برنامه‌ریزی دعاخوانی، یکی مسئول تشریفات، یکی مسئول ارتباط با واحد خواهران، یکی مسئول عکاسی و یکی هم مسئول تخته فرهنگی.
تخته فرهنگی خودش دیدنی‌تر از دیدنی است: یک تابلوی جذاب روی دیوار حسینیه با مطالب متنوع: معرفی شخصیت‌های عاشورایی، معرفی کتاب‌های مناسب و خواندنی از داستان و رمان محرم، مسابقه، عکس‌نوشت و … .
حسین عبدالعزیز، نوجوان پانزده ساله مهاجر که از همان آغاز راه‌اندازی هیئت، همکار هیئت بوده می‌گوید: «مهم‌ترین ویژگی هیئت قاسم بن علی (ع) برای من این است که اینجا همه هم‌کشوری و وطن‌داریم و با هم راحتیم. مصطفای سیزده ساله هم اعتماد کردن به نوجوان‌ها را ویژگی مهم و متفاوت هیئتشان می‌داند و می‌گوید: «بقیه هیئت‌ها شاید نوجوان‌ها را راه بدهند، اما این‌طوری اعتماد نمی‌کنند.» جواد مظفری چهارده ساله هم می‌گوید: «هیئت قاسم بن الحسن از اعضای تازه‌اش خوب استقبال می‌کند و به آن‌ها مسئولیت می‌دهد.»
هر سه آن‌ها قشنگ‌ترین خاطره‌هاشان را از همکاری در کارهای هیئت دارند، وقتی مسئول یک قسمت از کارهای آن بودند. در واقع، دوستی آن‌ها با همین هیئت محکم شد.
مصطفی درباره ارتباط نام هیئت با نوجوانان می‌گوید: «هیئت به نام قاسم بن حسن نام‌گذاری شد چون قاسم نوجوان عاشوراست و هیئت ما هم هیئت نوجوان‌هاست.»
او شهید گردیزی را یکی از شهدای کم‌نظیر افغانستان می‌داند. چون هم در دفاع مقدس ایران و افغانستان بود، هم پزشک بود و هم آن‌قدر قوی و مهم بود که داعش ناچار شد او را در نماز جمعه ترور کند. ارتباط هیئت قاسم بن حسن با حسینیه شهید گردیزی هم همین است که نوجوانان هیئت وطن‌دار شهید گردیزی‌اند.